The Case Against Reality (anglicky)
Popis produktu
Objevte, proč je realita méně skutečná, než si myslíte!
The Case Against Reality přináší revoluční pohled na svět, který zásadně mění naše chápání skutečnosti. Pokud vás zajímají hluboké otázky o tom, jak vnímáme realitu a jak naše mysl formuje naše zkušenosti, tato kniha je právě pro vás.
Tento titul odhaluje, že svět, který každý den zažíváme, není přesným zrcadlem objektivní reality. Autor zpochybňuje základní předpoklady o našem vnímání a ukazuje, že naše smysly a mozek spolupracují na vytvoření užitečné, nikoliv nutně pravdivé, verze světa. Kniha kombinuje filozofii, kognitivní vědu a evoluční biologii, aby čtenáři poskytla komplexní a přitom přístupné vysvětlení této kontroverzní teorie.
Tato kniha je neocenitelným zdrojem pro každého, kdo chce lépe porozumět fungování lidské mysli a zároveň se otevřít novým způsobům myšlení o světě kolem nás. Připravte se na podnětnou cestu, která vás donutí přehodnotit vše, co jste doposud považovali za samozřejmé.
Proč si vybrat právě tuto knihu?
- Odhaluje skrytou povahu reality a nabízí nový úhel pohledu na vnímání světa.
- Podporuje kritické myšlení a rozšiřuje obzory v oblasti filozofie a vědy.
- Vhodná pro široké spektrum čtenářů - od laiků po odborníky, kteří hledají inspiraci.
- Kombinuje vědecké poznatky s filozofickými úvahami v poutavém stylu.
- Podněcuje diskuzi o tom, co opravdu znamená realita ve světě dnešní doby.
Hlavní vlastnosti produktu
- Druh produktu: kniha
- Název: The Case Against Reality
- Tematika: vnímání reality, filozofie, kognitivní věda
- Forma: tištěná kniha (podrobnosti o vazbě nejsou uvedeny)
- Vhodná pro: čtenáře zajímající se o hlubší porozumění světa a lidské mysli
- Mohlo by Vás také zaujmout
- Další knihy autora
- Další zboží nakladatele
- Naposledy prohlédnuté
Podobní autoři
Štítky knihy
Návrh štítků k produktu
Navrhněte maximálně 5 klíčových slov (štítků) k tomuto produktu.
Za každý přidaný štítek musíte poté 5x ohodnotit štítky ostatních.
Nezapomeňte navrhnuté štítky uložit stisknutím tlačítka „Uložit přidané štítky“.
K této knize jste navrhli štítky:
Proč nakupovat u nás?
-
Největší skladové zásoby sortiment všeho druhu
-
Levná doprava doslova za pár kaček
-
Spokojení zákazníci známka kvality
-
Vyzvednutí kdekoliv místo vybíráte vy
-
Skvělá zákaznická podpora neváhejte zavolat
Základní premisa knihy je tak troufalá, že jsem si nejdříve myslel, že jde jen o vtip. Mám tím na mysli ono „měsíc neexistuje, když se nedíváš“. Působí to rozhodně proti intuici a tak nějak nesprávně. Nicméně po hlubším ponoru do obsahu knihy, mnoho autorových tvrzení začne najednou dávat smysl. Samozřejmě jako laik nejsem schopen ověřit autorovy matematické výroky a důkazy. V každém případě, mám za to, že kniha v zásadě následuje dvě dějové linie.
Naše realita jako uživatelské rozhraní
Okolní svět, který vnímáme našimi smysly neodráží skutečnou objektivní realitu, ale spíše představuje jisté uživatelské rozhraní podobné tomu, s jakým se můžeme setkat u osobního počítače. Evoluce utvářela toto uživatelské rozhraní stovky tisíců let. Hoffman zde tvrdí, že vývoj takového vnímání reality, který odráží její skutečnou podstatu není užitečný. Na tom staví tzv. FBT teorém (z anglického fitness before truth), podle kterého vhodnost, resp. to co se hodí, má přednost před pravdou. Hoffman dokonce tvrdí, že v praxi je naopak užitečné, aby některé či dost možná všechny, aspekty skutečné objektivní reality zůstaly skryté našim smyslům.
V tomto duchu autor dále uvádí, že časoprostorové kontinuum představuje pouze ono uživatelské rozhraní, skrze které přicházíme do styku se skutečným světem, podobně jako je tomu u počítače. Hoffman toto označuje jako interface theory of perception (ITP), což lze volně přeložit jako „teorie vnímání skrze uživatelské rozhraní“. Ve své podstatě to znamená, že cokoliv co vnímáme představuje svoji vlastní konstrukci reality. V každém případě, nicméně, se tato realita bude lišit od skutečně objektivní reality, která pro nás dost možná nemusí vůbec být poznatelná. V tomto ohledu pak platí, že cokoliv v jednom okamžiku vidíme, přestává existovat v momentě, kdy odvrátíme zrak a pokaždé, kdy se pohledem vrátíme zpět, zase to začíná existovat.
Stále zde existuje objektivní realita i v momentě, kdy se nedíváme, ale půjde pravděpodobně o něco zcela mimo naše porozumění. Na druhou stranu něco, čemu říkáme měsíc je zde pouze pokud to vnímáme svými smysly.
Ke kořenům fundamentální reality
S ohledem na výše uvedené, Hoffman následně uvádí, že naše realita, taková, jak ji vnímáme (časoprostor), není skutečně fundamentálním stavebním blokem vesmíru. Něco jiného proto musí zaujmout její místo.
Narozdíl od hlavního myšlenkového proudu v této oblasti, autor uvádí, že vědomí je fundamentálním aspektem objektivní reality. Pokud by tomu tak bylo, pak by bylo možné vesmír vnímat jako propojení mnoha vědomí, která spolu navzájem interagují a ve svém úhrnu utváří realitu, kterou jsme schopni vnímat. Hoffman takové pojetí označuje za „vědomý realismus“ (z anglického conscious realism). Staví tím na hlavu snad veškeré současné vědecké axiomy. Autor jde ještě dál a tvrdí, že „vědomí agenti“ se při vzájemné interakci mezi sebou mohou shlukovat a tvořit tak vyšší formy vědomí. To samozřejmě otevírá dveře pro teoretickou možnost nekonečného vědomí, které může být označené třeba jako bůh.
Co z toho?
Obě v knize uvedené argumentační linie se zdají zcela bláznivé a jako vystřižené z vědecko fantastického románu. Přesto, že jde o tvrzení, která jsou v přímém rozporu s většinovým konsenzem v oboru, něco na to zkrátka je. Do jisté míry ve prospěch vědomého realismu působí problém spojený se svobodnou vůlí, jejíž existenci převládající fyzikalistický přístup zpochybňuje a považuje ji za iluzi. S takovým vysvětlením je nicméně těžké se ztotožnit, protože je to zkrátka v rozporu s naší každodenní zkušeností. Perspektivou vědomého realismu je nicméně svobodná volba zcela možná.
Velká provokace
S ohledem na vše uvedené výše, myslím, že mnoho lidí může být pobouřeno odvážnými tvrzeními Donalda Hoffmana. Já to ale vnímám jako něco, o čem je zajímavé přemýšlet a rozhodně pak způsob jak vybočit z řady konvenčního uvažování o věcech.