Intimní rodinné či partnerské vztahy jsou tradiční doménou ženských a dívčích románků. Vyšší literatura se tohoto tématu jako by bála a možná i trochu štítila. Tím větší pozornost potom budí, dokáže-li je nějaký autor uchopit neprvoplánově, nesentimentálně a netradičně. Petře Soukupové se to...
číst celé
Intimní rodinné či partnerské vztahy jsou tradiční doménou ženských a dívčích románků. Vyšší literatura se tohoto tématu jako by bála a možná i trochu štítila. Tím větší pozornost potom budí, dokáže-li je nějaký autor uchopit neprvoplánově, nesentimentálně a netradičně. Petře Soukupové se to podařilo hned v první knize nazvané K moři. I v jejím novém souboru tří rozsáhlých povídek jsou hlavním tématem rodinné vztahy. Tentokrát však autorka zvolila stylizaci dětského hrdiny. V prvních dvou textech jsou děti vypravěči příběhu, ve třetím je vypravěčem sice již dospělá žena, ale těžištěm jsou její vzpomínky na dětství. Ve všech povídkách se hrdinové snaží vyrovnat s určitým rodinným traumatem, které je vzdaluje od jejich blízkých, nutí je hledat identitu a místo v rodině. Nejde však o dramatické filmové zvraty, které by životy hrdinů převracely naruby, to podstatné se odehrává v nitru postav. Do tohoto velmi intimního prostoru však dokáže autorka čtenáře vtáhnout natolik, že je schopen sdílet i ta nejsubtilnější vnitřní hnutí a nazírat je jako skutečná existenciální dramata. Zdá se to být i poněkud paradoxní, neboť jazyk vyprávění téma spíše zcizuje a zaznamenává jakoby chladným okem kamery. I v tom se však projevuje vypravěčský talent Petry Soukupové. Nová kniha lapidárně nazvaná Zmizet tak představuje v rámci současné české literatury polohu, která neláká čtenáře prvoplánovou exkluzivitou, zato jej nutí přemýšlet i nad zdánlivě nedramatickými okamžiky jeho života. A mimo jiné i v tom je smysl každé dobré literatury.
schovat popis
Recenze
První dvě povídky byly perfektní. Okamžitě jsem se do nich začetla, bavily mě... Třetí povídka se mi až tak moc nelíbila, čímž ale nechci říct, že by byla špatná. Celkově to není úplně jednoduché čtení a rozhodně bych ho nedoporučovala slabším povahám se sklony k depresím.
První příběh - Zmizet
Hodně zajímavé téma, při kterém v některých chvílích až mrazilo. Bylo vidět, že je vyprávěno z pohledu dítěte, které na vše prohlíželi jinak než by to dělali dospělí. To, jak mu to pomalu docházelo, a smiřoval se s tím. Nevěděl jestli je smutný nebo šťastný. Hodně dobré téma a hlavně hodně dobře napsané. Upřímně mi z toho konce bylo trošku zle.
5⭐/5⭐
Druhý příběh - Na krátko
Tak trochu mi nedochází, proč je zařazen pod knihu s názvem Zmizet, protože o mizení tam toho moc nebylo. Zároveň je však vidět sourozenecký vztah, v této knize ve špatném slova smyslu, tak jak ho rodiče vidět nemohou. Příběh byl hodně dobrý a poutavý.
5⭐/5⭐
Třetí příběh
Tento příběh už se mi mkc nelíbil. Nějak mě nebavil děj a táhnul se. Taky jsem vlastně ani moc nepotřebovala vědět, co se v Helenčině minulosti stalo a celkově mi byla nesympatická. Možná to bylo i tím, že když jsou příběhy tohoto typu vyprávěné dětmi, je to daleko zajímavější. Nemůžu říct, že by byl příběh vyloženě špatný, jen mě nijak neoslovil.
2,5⭐/5⭐
Líbí se mi, jak Petra Soukupová dokáže psát o tolika postavách a zároveň každá je jiná. I vedlejší postavy mají svůj charakter a nejsou ploché. Je to jakoby jste opravdu poslouchali o lidech z masa a kostí. Mají své nedokonalosti!
Pokaždé, když jsem si poslechla knížku Petry Soukupové (Kdo zabil Snížka, Nejlepší pro všechny), jsem měla pocit, že asi žiju v ráji... Mám téměř 20 let skvělého manžela, děti, které se mají rády a mám z nich radost, výborné rodiče, vztahy s okolím...
Ale nepřevládá radost z toho, že já jsem v ráji, spíš lítost nad těmi, co žijí v pekle...
Ale jak už to u povídkových knih bývá, tak některé povídky jsou lepší a některé horší. A bohužel některé až zbytečně moc zamotané. TAkže za mě ano i ne.