Expati - Příběhy českých architektů a architektek v zahraničí

· Institut plánování a rozvoje hl. m. Prah · 2022 · taschenbuch · 252 stran

Expati - Příběhy českých architektů a architektek v zahraničí

302
302
DMOC 350 Kč
Produkt momentálně není dostupný.
Podívejte se na dostupné alternativy.
Expati přináší příběhy, které se odehrávají doslova po celém světě. Od Spojených států amerických přes Velkou Británii, Portugalsko, Dánsko, Švýcarsko, Vietnam a Japonsko. Příběhy, v nichž se setkáte s takovými jmény světové architektury, jako jsou Norman Foster, Bjarke Ingels, Thomas... číst celé 
  • Mohlo by Vás také zaujmout
  • Další knihy autora
  • Další zboží nakladatele
  • Naposledy prohlédnuté
  • Podobní autoři

Podobní autoři

Návrh štítků k produktu

Navrhněte maximálně 5 klíčových slov (štítků) k tomuto produktu.

Za každý přidaný štítek musíte poté 5x ohodnotit štítky ostatních.

Nezapomeňte navrhnuté štítky uložit stisknutím tlačítka „Uložit přidané štítky“.

K této knize jste navrhli štítky:

    Hodnocení štítků

    Klikněte na štítek, který se více hodí k produktu.

    Nyní následuje 5x hodnocení štítků ostatních.


    Proč nakupovat u nás?

    • Největší skladové zásoby sortiment všeho druhu
    • Levná doprava doslova za pár kaček
    • Spokojení zákazníci známka kvality
    • Vyzvednutí kdekoliv místo vybíráte vy
    • Skvělá zákaznická podpora neváhejte zavolat
    Ověřené recenze jsou tak výslovně označené, ostatní jsou neověřené.
    Avatar uživatele
    Gebrian Adam, Liška Eugen: Expanti, příbehy českých architektů a architektek v zahraničí, Praha: Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, 2022, ISBN 978 – 80 – 88377 – 47 – 4
    Předkládaná kniha, kterou bychom mohli spíše charakterizovat jako sborník příspěvků jednotlivých architektek a architektů, s jednotícím tématem, kterým je realizace ve vystudovaném oboru, v zahraničí. Pokud jde o časovou působnost námi sledovaných osob v zahraničí, jedná se o více jak desetiletí (Jan Magasaník), až po rok a půl, tedy v podstatě o začátečníka (Martina Požárová). Někteří z nich zůstali pracovat v zahraničí, jiní se vrátili domů a uplatnili se v různých architektonických kancelářích, nebo mají svou vlastní soukromou praxi. Z těch, kteří zůstali venku lze vyzvednout například Lenku Holcovou, provozující soukromou praxi v Lisabonu, nebo Marka Oblutoviće, působícího ve Vietnamu.
    Vše je poměrně dobře nastíněno již v upoutávce k publikaci na stránkách Megaknih, avšak přesto lze napsat více: Aktérky a aktéři z publikace studovali různé fakulty architektury. Od Fakulty architektury Liberecké Technické univerzity, přes Fakulty architektury Českého vysokého učení technického v Praze, Vysokého učení technického v Brně, Fakultu architektury Slovenské technické univerzity v Bratislavě, až po studium na ETH v Curychu (Eidgenössische Technische Hochschule Zürich). Celkově převažuje fakulta liberecká, což není na závadu, a lze to přijmout s pochopením, neboť spolupořadatel publikace (A.G.) je sám absolventem této školy, tudíž může znát část představených osob poměrně dobře.
    Při četbě publikace je možné si povšimnout skutečnosti, že expanti si v jistém kroku museli odpovědět na otázky „proč a kam“, avšak volba cesty nemusela být vždy úplně jednoduchá. Výstižně to přibližuje Petr Štefek, když uvádí: „Po škole se mi nabízely zajímavé projekty, ale já chtěl ještě vyrazit do zahraničí…“
    Jádro volby spočívá v odmítnutí relativní jistoty doma a ucházení se o zaměstnání v renomované zahraniční architektonické kanceláři, přičemž bylo nezbytné očekávat velký psychický tlak, neboť konkurence bývá bez pochyby značná. Prosadit se znamená vynaložit obrovské úsilí, a to po jistou dobu i na úkor osobního života. Ano, jistě, pokud člověk uspěje, může to v budoucnosti znamenat výrazný posun v kariéře, ale za ním je nutno vidět spoustu vynaloženého času a energie. Ovšem, nic (zpravidla) není zadarmo…
    „Naše“ postavy architektek a architektů se v zahraničí dostali k rozsáhlým projektům, k nimž by se doma nedostali. To s sebou občas nese potenciální otázku: kdy skončit v té které kanceláři a přesunout se jinam? Nebo jinak, co mi ještě mnou zastávaná pozice poskytuje, rozvíjí mě ještě? Výstižně je tento okamžik představen u Veroniky Markytán, která z projekční kanceláře přešla do stavební praxe a měla tak možnost se uplatnit v obou oblastech (ve sféře projektování; ve sféře stavební realizace projektu).
    Krátce: každá architektka i architekt si plní své sny a cíle, každý má svou cestu…
    Jedním z klíčů pro volbu země pobytu mohl být obdiv k architektuře té, které země, ale v jednotlivých příbězích je vždy ještě mnohem víc. Například u Matěje Draslara je sice vysvětlován kontext švýcarské architektury, ale neméně nosnou částí jeho vyprávění je přiblížení organizace studia architektury ve Švýcarsku a náznaky porovnání se studiem u nás, což může být nesporně zajímavé zejména pro čtenáře uvažující o studiu architektury. Ovšem M. D. bychom mohli považovat trochu i za švýcarského domorodce, neboť jeho rodina žije ve Švýcarsku již více jak čtvrt století, což přináší jiný úhel pohledu, než který můžeme nalézt například u výše zmíněné Martiny Požárové…
    Díky četbě se nám dostane příležitosti seznámit se s chodem velikých projekčních kanceláří, které se počtem zaměstnanců vyrovnají továrně, a takovéto přirovnání může být svým způsobem přiléhavé, jde o preciznost, nápady, rozdělení úkolů a týmovou spolupráci…
    Pokud se jedná o osoby, s jejichž názory a pohledy na řešené projekty a jejich uplatnění v praxi, se můžeme seznámit, je jejich „záběr“ opravdu široký.
    Jan Magasanik přibližuje nejen tvorbu a osobnost dánského architekta Bjarkeho Ingelse, ale také jeho kodaňskou architektonickou kancelář. V příspěvku můžeme získat i náhled na v nedávné době velice diskutovanou a neslavně ukončenou (a zpolitizovanou) soutěž na stavbu české Národní knihovny na Letné, z pohledu kanceláře renovovaného dánského architekta a jeho zaměstnance.
    U Veroniky Markytán můžeme zase poznat práci ve vyhlášené londýnské kanceláři Foster + Partners. Jiný úhel pohledu na tuto kancelář pak můžeme získat z příspěvku Petra Štefka.
    S Veronikou Markytán se podíváme i na konverzi elektrárny Battersea v Londýně.
    Jan Vranovský prezentuje svůj pohled na japonskou kulturu i architekturu. Ocenit lze i jeho odvahu založit si v Japonsku vlastní architektonickou kancelář. V této souvislosti je vhodné připomenout, že česká architektura má v Japonsku své výrazné stopy, které tam zanechali zejména architekti Jan Letzel (1880 – 1925) a Antonín Reymond (1888-1976).
    Janu Vranovskému je svým příspěvkem blízký Mark Oblutović. Také zde musíme vysoce hodnotit odvahu působit ve zcela kulturně odlišném prostředí. Pozoruhodné je přiblížení vietnamské architektonické kanceláře, praxe, ale také práce s přírodními materiály, s nimiž projektanti u nás běžně nepracují (např. bambus). Zajímavé je i založení vlastní kanceláře a její fungování.
    Ondřej Tichý, který, dle svých slov, neuspěl v závěru studia se zpracováním diplomové práce, se přes stáž v Dánsku a dopracování diplomové práce, dostal do Londýna do Heaterwick studia (firma o dvě stě zaměstnancích, řešících projekty po celém světě), v níž se podílel i na projektech pro Prahu. V této části publikace lze také postřehnout fakt, že v zahraničních architektonických studiích se velmi často více zaměřují na rozpoznávání schopnosti invence u uchazečů o zaměstnání, než na splnění běžně zadaných úkolů. U Ondřeje Tichého se setkáme i s kladným hodnocením památkářů, kterým u nás nezřídka nemůžeme „přijít na jméno“, a sice v tom směru, že někdy mohou projekt posunout dál a přijít s řešením, které původně projektanta nenapadlo.
    Bára Šafářová a Dana Čupková se dostaly do USA, kde působí v akademické sféře. Každá architektka vypráví nejen o svém působení na americké akademické scéně, ale i o svých dalších aktivitách. Můžeme se dočíst, že pracovat v USA (a prosadit se) není nikterak jednoduché, a to nejen pro nezbytnost překonání „úředního šimla“. Dále také o vymezování oblastí bydlení podle sociálního statusu, a jeho dopadech na společnost. V neposlední řadě i o řešení palčivých problémů americké společnosti.
    Lenka Holcnerová již byla zmíněna, ale abychom si ji přiblížili ještě více, je třeba konstatovat, že její cesta k vlastní projekční kanceláři v Lisabonu trochu připomíná cestu kolem půlky světa. L. H. se představuje jako osoba, která si jednak plní svůj sen (život u moře), jednak měla odvahu odmítnout akademickou scénu, když zjistila, že to není její „parketa“, a také se pustit do projektování v cizí zemi na „vlastní triko“. S L.H. také nahlédneme do fungování architektonické scény v Portugalsku.
    Závěrečný příspěvek benjamínka souboru (Martiny Požárové), která se k práci ve Švýcarsku dostala nejen přes obdiv ke švýcarským architektům, ale také přes svoji důslednou přípravu a ochotu pracovat po jistou dobu jako praktikant v architektonické kanceláři. Vyprávění M.P. může jistým způsobem působit pro případné její následovatele jako návod, inspirace.
    Pokusíme-li se celkově zhodnotit sledovanou knihu/sborník můžeme konstatovat, že nám přinese řadu nových poznatků, obohatí nás v oblasti, s níž se zpravidla často nesetkáváme (např. fungování projekčních architektonických kanceláří). Může na nás zapůsobit i tak, že začneme více vyhledávat jména a realizace zahraničních architektů a jejich kanceláří, což nás může přivést k hlubšímu poznání soudobé architektury a jejího směřování.
    29/07/2023
    Váš avatar
    Vybrat si
    Jméno
    Vaše recenze
    0

    Kniha návstěv

    Ověřené příspěvky jsou tak označené, ostatní jsou neověřené.

    Alkohol mohou nakupovat pouze osoby starší 18 let.

    Prosím potvrďte, že Vám již bylo 18 let.