Označit někoho za surrealistického autora může mít
mnoho důvodů. Jeden z nich je i ten, že označovatel si s kresbou,
textem, filmem neví rady. Nerozumí jim. Falešným znakem „pokroku“
(ne jediným) je rozumět, chápat, mít jasno. Málokdo má odvahu
přiznat veřejně: Nerozumím tomu, nechápu to. Nevím....
číst celé
Označit někoho za surrealistického autora může mít
mnoho důvodů. Jeden z nich je i ten, že označovatel si s kresbou,
textem, filmem neví rady. Nerozumí jim. Falešným znakem „pokroku“
(ne jediným) je rozumět, chápat, mít jasno. Málokdo má odvahu
přiznat veřejně: Nerozumím tomu, nechápu to. Nevím. Ale je to
krásné. Vzrušuje mě to a vyrušuje. Nenechává mě to v klidu… Novela
Biče svědomí (1978) Evy Švankmajerové a Vratislava Effenbergera se
drží v první, kompaktní části linie psychologického realistického
popisu duševního světa a propletenosti vztahů hlavních hrdinů Emy a
jejího manžela Jáchyma a jejich milenců, zároveň se jí vine
neočekávaná, přesto jistým způsobem samozřejmá představivost. V
navazujícím druhém, „roztříštěném“ díle, rozděleném na menší části,
pak nějaký neznámý nezbeda zcela serval kohoutky, kterými je
imaginace připouštěna, a vzniklá potopa následně jakoby rozdělila
cesty hlavních hrdinů (Ema je poslána na Blízký východ v krabici
deklarované jako Hořické trubičky). Pokud nejde o koncept,
spisovatelé si svoje vinice hlídají a nepouštějí nikoho na brigádu,
aby jim pomohl zaštipovat či plít. Surrealističtí tvůrci naopak při
psaní rádi kooperují. Synergický efekt této spolupráce nemusí být
na první dojem zřejmý — ostatně, psát texty jen na jedno čtení je
pitomost. Naopak, při každé další četbě musí mít čtenář dojem, že
jde o „novou“ knihu. V případě Bičů svědomí to funguje.
schovat popis
Recenze