Pod souborným názvem Evangelium utrpení vycházejí v
tomto svazku čtyři kratší Kierkegaardovy spisy. První z nich, který
dává titul celé knize, přináší rozbor a přehled těch utrpení, jimiž
musí každý věřící v životě projít, neboť jsou mu Novým zákonem
předurčena. Křesťan má následovat Krista, jít po stopách
Ježíšových. Má nést svůj kříž, jít s ním sám a nést jej tak, aby
byl lehký („rozkošný“). Proto musí být věřící poslušný, odumřít
vlastní vůli a uvědomit si, že trpí jako viník. Utrpení je však
zdoláno věčností, jež váží víc než všechna trýzeň. Kierkegaard
kritizuje svou církev, jež slepě počítá se samozřejmou boží milostí
a zanedbává věčnou blaženost tím, že se na ni věřící nechtějí „v
bázni a chvění“ připravovat.
V dílku Starosti pohanů Kierkegaard srovnává „starosti“
rostlin, zvířat, nevěřících lidí a věřících křesťanů (zastupují je
lilie, pták, pohan a křesťan), a to starost chudoby, nadbytku,
bezvýznamnosti, povýšenosti, opovážlivosti, sebetrýznění a konečně
také starost bezradnosti, nerozhodnosti a bezútěšnosti.
Spis Ladění v zápasech utrpení pojednává o radosti při
různých druzích utrpení, paradoxně uváděných jako křesťanská radost
z něčeho lidsky vzato neradostného. Kierkegaard tak například
promýšlí radost z toho, že trpíme jen jednou (po celý život), ale
vítězíme věčně, radost z toho, že díky soužení člověk získává
naději, nebo radost z toho, že čím více slábneme, tím silnější je v
nás Bůh.
Spisek Myšlenky, jež raní zezadu je výslovně psán pro
křesťany a mluví o křesťanových pokušeních a nedorozuměních.
Kierkegaard zde uvažuje o smyslu chození do kostela, o dobrovolném
vzdání se všech věcí, o nesmrtelnosti a dalších otázkách. Text
končí krásným líčením rozdílu mezi autorovým poměrem k Sókratovi,
jehož obdivoval, a Kristem, v něhož věřil.
Pod souborným názvem Evangelium utrpení vycházejí v
tomto svazku čtyři kratší Kierkegaardovy spisy. První z nich, který
dává titul celé knize, přináší rozbor a přehled těch utrpení, jimiž
musí každý věřící v životě projít, neboť jsou mu Novým zákonem
předurčena. Křesťan má následovat Krista, jít po stopách
Ježíšových. Má nést svůj kříž, jít s ním sám a nést jej tak, aby
byl lehký („rozkošný“). Proto musí být věřící poslušný, odumřít
vlastní vůli a uvědomit si, že trpí jako viník. Utrpení je však
zdoláno věčností, jež váží víc než všechna trýzeň. Kierkegaard
kritizuje svou církev, jež slepě počítá se samozřejmou boží milostí
a zanedbává věčnou blaženost tím, že se na ni věřící nechtějí „v
bázni a chvění“ připravovat.
V dílku Starosti pohanů Kierkegaard srovnává „starosti“
rostlin, zvířat, nevěřících lidí a věřících křesťanů (zastupují je
lilie, pták, pohan a křesťan), a to starost chudoby, nadbytku,
bezvýznamnosti, povýšenosti, opovážlivosti, sebetrýznění a konečně
také starost bezradnosti, nerozhodnosti a bezútěšnosti.
Spis Ladění v zápasech utrpení pojednává o radosti při
různých druzích utrpení, paradoxně uváděných jako křesťanská radost
z něčeho lidsky vzato neradostného. Kierkegaard tak například
promýšlí radost z toho, že trpíme jen jednou (po celý život), ale
vítězíme věčně, radost z toho, že díky soužení člověk získává
naději, nebo radost z toho, že čím více slábneme, tím silnější je v
nás Bůh.
Spisek Myšlenky, jež raní zezadu je výslovně psán pro
křesťany a mluví o křesťanových pokušeních a nedorozuměních.
Kierkegaard zde uvažuje o smyslu chození do kostela, o dobrovolném
vzdání se všech věcí, o nesmrtelnosti a dalších otázkách. Text
končí krásným líčením rozdílu mezi autorovým poměrem k Sókratovi,
jehož obdivoval, a Kristem, v něhož věřil.
Pod souborným názvem Evangelium utrpení vycházejí v
tomto svazku čtyři kratší Kierkegaardovy spisy. První z nich, který
dává titul celé knize, přináší rozbor a přehled těch utrpení, jimiž
musí každý věřící v životě projít, neboť jsou mu Novým zákonem
předurčena. Křesťan má následovat Krista, jít po stopách
Ježíšových. Má nést svůj kříž, jít s ním sám a nést jej tak, aby
byl lehký („rozkošný“). Proto musí být věřící poslušný, odumřít
vlastní vůli a uvědomit si, že trpí jako viník. Utrpení je však
zdoláno věčností, jež váží víc než všechna trýzeň. Kierkegaard
kritizuje svou církev, jež slepě počítá se samozřejmou boží milostí
a zanedbává věčnou blaženost tím, že se na ni věřící nechtějí „v
bázni a chvění“ připravovat.
V dílku Starosti pohanů Kierkegaard srovnává „starosti“
rostlin, zvířat, nevěřících lidí a věřících křesťanů (zastupují je
lilie, pták, pohan a křesťan), a to starost chudoby, nadbytku,
bezvýznamnosti, povýšenosti, opovážlivosti, sebetrýznění a konečně
také starost bezradnosti, nerozhodnosti a bezútěšnosti.
Spis Ladění v zápasech utrpení pojednává o radosti při
různých druzích utrpení, paradoxně uváděných jako křesťanská radost
z něčeho lidsky vzato neradostného. Kierkegaard tak například
promýšlí radost z toho, že trpíme jen jednou (po celý život), ale
vítězíme věčně, radost z toho, že díky soužení člověk získává
naději, nebo radost z toho, že čím více slábneme, tím silnější je v
nás Bůh.
Spisek Myšlenky, jež raní zezadu je výslovně psán pro
křesťany a mluví o křesťanových pokušeních a nedorozuměních.
Kierkegaard zde uvažuje o smyslu chození do kostela, o dobrovolném
vzdání se všech věcí, o nesmrtelnosti a dalších otázkách. Text
končí krásným líčením rozdílu mezi autorovým poměrem k Sókratovi,
jehož obdivoval, a Kristem, v něhož věřil.
Pod souborným názvem Evangelium utrpení vycházejí v
tomto svazku čtyři kratší Kierkegaardovy spisy. První z nich, který
dává titul celé knize, přináší rozbor a přehled těch utrpení, jimiž
musí každý věřící v životě projít, neboť jsou mu Novým zákonem
předurčena. Křesťan má následovat Krista, jít po stopách
Ježíšových. Má nést svůj kříž, jít s ním sám a nést jej tak, aby
byl lehký („rozkošný“). Proto musí být věřící poslušný, odumřít
vlastní vůli a uvědomit si, že trpí jako viník. Utrpení je však
zdoláno věčností, jež váží víc než všechna trýzeň. Kierkegaard
kritizuje svou církev, jež slepě počítá se samozřejmou boží milostí
a zanedbává věčnou blaženost tím, že se na ni věřící nechtějí „v
bázni a chvění“ připravovat.
V dílku Starosti pohanů Kierkegaard srovnává „starosti“
rostlin, zvířat, nevěřících lidí a věřících křesťanů (zastupují je
lilie, pták, pohan a křesťan), a to starost chudoby, nadbytku,
bezvýznamnosti, povýšenosti, opovážlivosti, sebetrýznění a konečně
také starost bezradnosti, nerozhodnosti a bezútěšnosti.
Spis Ladění v zápasech utrpení pojednává o radosti při
různých druzích utrpení, paradoxně uváděných jako křesťanská radost
z něčeho lidsky vzato neradostného. Kierkegaard tak například
promýšlí radost z toho, že trpíme jen jednou (po celý život), ale
vítězíme věčně, radost z toho, že díky soužení člověk získává
naději, nebo radost z toho, že čím více slábneme, tím silnější je v
nás Bůh.
Spisek Myšlenky, jež raní zezadu je výslovně psán pro
křesťany a mluví o křesťanových pokušeních a nedorozuměních.
Kierkegaard zde uvažuje o smyslu chození do kostela, o dobrovolném
vzdání se všech věcí, o nesmrtelnosti a dalších otázkách. Text
končí krásným líčením rozdílu mezi autorovým poměrem k Sókratovi,
jehož obdivoval, a Kristem, v něhož věřil.
schovat popis