Moravský Manchester, tak se říkávalo Brnu v dobách jeho největší slávy. Látky ze zdejších textilek zaplavovaly doslova celý svět a bouřlivý průmyslový rozmach v 19. století proměnil město v sebevědomé a moderní centrum. Slavné vily, nádraží, ulice a parky a koneckonců i brněnský hantec, to vše...
číst celé
Moravský Manchester, tak se říkávalo Brnu v dobách jeho největší slávy. Látky ze zdejších textilek zaplavovaly doslova celý svět a bouřlivý průmyslový rozmach v 19. století proměnil město v sebevědomé a moderní centrum. Slavné vily, nádraží, ulice a parky a koneckonců i brněnský hantec, to vše vznikalo v souvislosti s rozvojem textilnictví. Odvrácenou stranou tohoto vzmachu však byly stávky zbídačených dělníků, sociální problémy a sirotčince plné dětí pracujících od rozbřesku do noci v prachu a hukotu tkalcovských strojů. Kniha Kateřiny Tučkové Fabrika vypráví příběh pěti generací rodu Johanna Heinricha Offermanna, který do Brna přišel v roce 1776 jako chudý vlnařský odborník. Zanedlouho však založil manufakturu a stal se jedním z nejvýznamnějších textilních baronů. Ve strhujícím vylíčení rodinné historie se odráží i celá 250 let trvající minulost moravského Manchesteru. Kniha je doplněna odbornými hesly a fotografickým materiálem z brněnských archivů, a je tak dokonalým průvodcem po dnes již zaniklém textilním Brně. Publikace vychází u příležitosti výstavy Brno – moravský Manchester, uspořádané na přelomu let 2014 a 2015 v Moravské galerii v Brně.
schovat popis
Recenze
Text je doplněn fakty z archivů, dobovými fotografiemi podnikatelů, továren, či významných budov, které dotvářely obraz tehdejšího Brna.
Z knížky je patrné, že rodina Offermannových se dostala Kateřině Tučkové pod kůži. Nasvědčuje tomu i její pátrání po brněnských hřbitovech.
Jako plus hodnotím poukázání na strašný život dělníků.
Myslím, že nejvíce ji ocení asi brňáci.
Chcete-li se dozvědět něco zajímavého o historii brněnského textilního průmyslu, pak jste na dobré adrese. Jen je tentokrát těžší poprat se s formou. Myslím, že to, že jde pouze o fragmenty možných událostí, bylo v knize zbytečně často akcentováno. Příběh je tím hodně "rozkouskován".