Nové vydání, vycházející k 50. výročí autorova úmrtí, přináší legendární překlad Jiřího Joska s neméně legendárním doslovem Martina Hilského. Jeden z nejslavnějších a nejčtenějších amerických románů 20. století. Kniha, která definovala jednu generaci, totiž tzv. "beat generation", a ovlivnila...
číst celé
Nové vydání, vycházející k 50. výročí autorova úmrtí, přináší legendární překlad Jiřího Joska s neméně legendárním doslovem Martina Hilského.
Jeden z nejslavnějších a nejčtenějších amerických románů 20. století. Kniha, která definovala jednu generaci, totiž tzv. "beat generation", a ovlivnila generace následující. Kniha, která změnila život nesčetnému množství čtenářů. Kniha extaticky odvázaná a prodchnutá dychtivostí po životě, ale zároveň plná niterného smutku a nevyléčitelné melancholie. To vše, a ještě mnohem víc je Kerouacův román Na cestě, spontánní, jazykově vynalézavý, jazzem načichlý, zběsile plynoucí záznam několikaletého putování vypravěče Sala Paradise (v němž poznáváme samotného autora) napříč Amerikou a Mexikem na přelomu čtyřicátých a padesátých let, většinou po boku charismatického Deana Moriartyho, jehož předlohou byl Neal Cassady, Kerouacův obdivovaný přítel a múza, neřízená střela řítící se životem zběsilou rychlostí.
Román Na cestě mi změnil život, stejně jako všem ostatním… Ta kniha se žene vpřed jako nákladní vlak. Člověk se toho vlaku chytne, naskočí na něj, frčí na něm jako o život a drží se ze všech sil. - Bob Dylan
Kerouacova kniha mi ukázala, že je možné dělat věci, které prý dělat nelze. Najednou jsem si uvědomil, že nejsem jediný, kdo si myslí, že je blázen, protože ho napadají divné věci. Konečně se objevil někdo, kdo říká pravdu. - David Bowie
Na cestě je vrcholná americká romance… mystická a naléhavá připomínka ztraceného mládí a těch výsostných let, kdy si člověk připadá nesmrtelný. - Guardian
schovat popis
Recenze
Všeobecně je považován za manifest “Beat generation”. Je to zkrátka výpověď příslušníka jedné generace, která se po svém rozhodla zareagovat na situaci v zemi koncem čtyřicátých a v padesátých letech. A ta situace v USA byla pseudorůžová. Beatnici odmítali ideál “mladého úspěšného Američana” s jeho přímočaře nalinkovaným životem.
Když jsem knihu četl, představoval jsem si, jaké by to bylo, kdybych cestoval Amerikou i Mexikem s někým blízkým.
Líbila se mi spontánnost hlavního hrdiny, i když mnohdy riskoval život včetně spolupasažérů, to bych hodnotil i jako nezodpovědnost. Ale stejně - vybočit ze zajetých kolejí a jen tak se toulat, hodit všechny starosti za hlavu a užívat si by nemuselo být špatné, byť jen na omezenou dobu.
Samozřejmě v knize se setkáme se sexem, drogami, alkoholem, nezodpovědný přístup k životu od hlavního hrdiny.