Popis produktu
Objevte, jak skutečně funguje svět plný nejistot a jak být skutečně úspěšný - kniha Nasadit vlastní kůži vám otevírá oči!
Tato provokativní a přitom prakticky zaměřená kniha od Nassima Nicholase Taleba navazuje na jeho slavné tituly Černá labuť a Antifragilita. Taleb klade nový základní význam tomu, co znamená rozumět složitému světu kolem nás, uspět v profesní kariéře i přispět ke spravedlivější společnosti - a to vše s neoddělitelným prvkem odvahy a ochoty nést osobní riziko.
Kniha se věnuje čtyřem zásadním tématům: nejistotě a spolehlivosti poznání, zásadám férovosti a odpovědnosti lidského jednání, komunikaci v obchodním styku a racionálnímu přístupu v komplexních systémech reálného světa. Autor bez obalu problematizuje zažité ikony úspěchu - od vojevůdců přes bohaté investory až po náboženské vůdce - a přitom podtrhuje, že kdo sbírá výsady, musí také nést rizika ze svých chyb osobně, ne na úkor druhých.
Nechte se inspirovat otázkami, které Taleb pokládá: Proč je dnes více otroků než kdysi? Jak vybírat skutečně schopné a důvěryhodné odborníky? Proč některé charaktery v politice působí víc reálně než pečlivě vystavěné životopisy? Kniha vás provede hlubokou analýzou toho, jak přistupovat k riziku a zodpovědnosti v dnešním světě.
Proč si vybrat právě tuto knihu?
- Unikátní pohled na propojení odvahy, odpovědnosti a úspěchu v osobním i profesním životě.
- Praktické postřehy pro orientaci v nejistotách a chaotickém světě.
- Provokativní a originální myšlenky, které vás donutí překontrolovat vaše dosavadní přesvědčení.
- Bohatá inspirace z historie a příkladů významných osobností i současnosti.
- Autor světového významu, jehož knihy změnily pohled na riziko a nejistotu ve společnosti.
Klíčové vlastnosti knihy Nasadit vlastní kůži:
- Autor: Nassim Nicholas Taleb
- Vazba: není uvedena, ale kniha je zaměřena na čtenáře hledající hlubší porozumění komplexním problémům
- „Nasadit vlastní kůži“ se věnuje tématům jako férovost, odpovědnost, komunikace a racionalita v reálném světě
- Kombinuje filozofické, historické a praktické pohledy na riziko a úspěch
- Podněcuje kritické myšlení a zpochybnění zaběhnutých názorů
Nakupte společně
- Mohlo by Vás také zaujmout
- Další knihy autora
- Další zboží nakladatele
- Naposledy prohlédnuté
Podobní autoři
Štítky knihy
Návrh štítků k produktu
Navrhněte maximálně 5 klíčových slov (štítků) k tomuto produktu.
Za každý přidaný štítek musíte poté 5x ohodnotit štítky ostatních.
Nezapomeňte navrhnuté štítky uložit stisknutím tlačítka „Uložit přidané štítky“.
K této knize jste navrhli štítky:
Proč nakupovat u nás?
-
Největší skladové zásoby sortiment všeho druhu
-
Levná doprava doslova za pár kaček
-
Spokojení zákazníci známka kvality
-
Vyzvednutí kdekoliv místo vybíráte vy
-
Skvělá zákaznická podpora neváhejte zavolat
Autor je nicméně kromě arogantního zesměšňování osobností z řad IAD stejnou měrou schopen i vyslovení obdivu k jiným osobám, jejich schopnostem a intelektu (např. Ed Thorp, Murray Gell-Mann, Claude Shannonm, J. L. Kelly, Herarld Cramér, Herb Simon, Ole Peters). Nabyl jsem proto dojmu, že většina jeho rozzuřených výpadů vůči „intelektuálům“ a akademikům s definitivou je třeba brát do jisté míry s rezervou jako nadsázku nebo projev osobitého smyslu pro humor.
Asymetrie nasazování vlastní kůže
Po obsahové stránce je kniha věnována konceptu „nasazování vlastní kůže“ v každodenním životě. Jak autor sám uvádí, nejedná se o myšlenku jakkoliv novátorskou. Taleb ji zde ani neprezentuje jako něco dosud neznámého nebo se ji nepokouší vydávat za vlastní. Naopak, jak podtitul této knihy naznačuje, autor se věnuje skrytým asymetriím v každodenním životě, které jsou projevem nasazování vlastní kůže nebo naopak jeho absence. Kniha je pojata jako esej, pravděpodobně stejným způsobem jako jeho ostatní příspěvky ze série Incerto. Předesílám, že jsem z nich četl pouze Antifragilitu (rozhodně mám ale v úmyslu přečíst i ostatní).
Dosud jsem se nesetkal s něčím v mých očích tak originálním, plným zajímavých myšlenek propojených či uvedených do kontextu se starověkými a náboženskými texty nebo historickými souvislostmi. Po přečtení však nejsem schopen v několika větách shrnout, co je to hlavní sdělení. Určitě je dobré tuto knihu přečíst alespoň ještě jednou. Namísto shrnutí proto vybírám několik bodů, které mne zaujaly.
Nasazování vlastní kůže a učení
Nasazování vlastní kůže ve smyslu sdílení rizika a odpovědnosti, společně s vlastní účastí na konkrétní věci, je nejefektivnější způsob učení. Naopak, Taleb dokonce tvrdí, že bez nasazování vlastní kůže nedochází k učení. Nasazování vlastní kůže je proto podle autora nástrojem evoluce – pouze realita, činy a čas rozhodnou, zda myšlenka či jednotlivec obstojí.
Co je racionální?
Racionalita rozhodování nebo lidského jednání vychází ze schopnosti přežít. To znamená, že racionální je vše, co zaručuje přežití. Autor v tomto ohledu uvádí, že intuice nebo ustálené báchorky, průpovídky a lidová moudrost je často projevem této časem prověřené strategie přežití. Jednání v souladu s takovými poučkami je pak racionální. Toto souvisí s něčím, co Taleb označuje jako „Lindyin efekt“. Podle něj věci, které nepodléhají entropii (myšlenky, koncepty, v podstatě vše nehmatatelné) zvyšují délku svého dožití úměrně době své existence. A to na rozdíl od věcí podléhajících fyzické zkáze (lidské tělo, hmotné věci), kterým se délka dožití krátí s ohledem na již uplynulou dobu existence.
Universalismus a decentralizace
Autor preferuje individualizaci etických pravidel na konkrétní osobu. Stříbrné pravidlo „nečiň jiným, co nechceš, aby oni činili tobě“ považuje za lepší než zlaté pravidlo „jednej s ostatními tak, jak chceš, aby jednali oni s tebou“. Tato upřednostňuje před jejich univerzalizací ve formě Kantova imperativu mravního. Tvrdí, že etická pravidla a naše morální hodnoty se budou lišit v závislosti na měřítku. Jiným způsobem budeme vnímat spravedlnost ve vztahu ke svým blízkým, ke svým známým a ostatním členům místní komunity. Jinak ji budeme vnímat na úrovni státu, kontinentu a světa. Decentralizaci proto autor preferuje před universalismem a globalizací. V tomto ohledu si nemohu pomoci, než se ptát, zda snad nemůže existovat nějaké pojítko mezi lokálností ve smyslu změn ve vnímání etiky a spravedlnosti ve smyslu výše uvedeného, a lokálností hmoty v kvantové fyzice, kdy se může zdát, že právě proto, že atomy hmoty jsou blízko sebe, vznikají jevy, které následně vhodně pojmenováváme (např. gravitace), ale ne naopak (ano, uvádím to zde navzdory autorovu popisu definičních znaků IAD, kdy „[IAD] za posledních pět let v rozhovorech, které nijak nesouvisely s fyzikou, aspoň dvakrát vytáhl kvantovou mechaniku“; a ne, nemohl jsem si pomoci).
Nejméně tolerantní vyhrává
Autor zde popisuje mechanismus, v jehož důsledku dochází k tomu, že se ve společnosti prosadí takové názory, pohledy nebo myšlenky, které jsou vůči ostatním asymetrické a vykazují vysokou míru netolerance. Taleb zde hovoří zejména ve vztahu k náboženství, ale to samé demonstruje i ve vztahu k vegetariánství. V situaci, kdy plánujete večírek a večeři o jednom chodu a víte, že mezi vašimi přáteli, kteří se události zúčastní, jsou i vegetariáni, pravděpodobně jako hlavní chod vyberete bezmasé jídlo právě proto, že i vaši nevegetariánští přátelé proti takovému jídlu nebudou nic namítat (pokud to nebude něco skutečně odporného). Naopak, pokud by bylo servírováno maso, vegetariánští přátelé nejspíš nepřijdou, pokud nebudou chtít být o hladu.