Dvanáct zdánlivě nesouvisejících příběhů obyvatel současných velkoměst a jejich předměstí. Dvanáct postav je jako v laboratorním pokusu infikováno různě silnou dávkou neuróz, obsesí, fobií a mánií. Jsou vystaveni matoucímu prostředí symbolických výhybek a bludných kořenů. Krev na oblečení a na ulici. Nevysychající vlhkost. Přetékající polévka a řeka. Cizí jazyky vpadají do logiky situace a slova zalétávají oknem. To, v co se věří, se možná bez vysvětlení skutečně objeví a ten, kdo ztratí vůli k existenci, možná také pozvolna doopravdy zmizí. Odhodlání těm dvanácti postavám určitě nechybí. Spoušť jako stav, kdy po zemětřesení zbyde z pilířů jen suť na podlaze, ale také jako malá a důležitá páčka, která uvádí do chodu. Sára Vybíralová přichází s tuctem vytříbených povídek, které porušují očekávání, a také díky tomu naplňují představu sebevědomého debutu.
schovat popis- Nakladatel: Host
- Kód:
- Rok vydání: 2015
- Jazyk: Čeština
- Vazba: Gebunden
- Počet stran: 200
- Šířka balení: 20.6 cm
- Výška balení: 13.7 cm
- Hloubka balení: 2.3 cm
- Váha balení: 327 g
Recenze
Spoušť od Sáry Vybíralové, kterou grafickým designem opatřil šovinista, prasák a impotent Pecina jsem ze začátku hltal a ke konci se spíš už nudil. Asi jako když vám přinesou moc velkou porci špaget v restauraci. Nevím čím to bylo, ale myslím si, že chyba není u Vybíralové, spíš bych si tipl, že to je asi tím, že jsem prostě idiot. Pravdou je, že první povídky (cca do poloviny knihy) byly jaksi odlehčenější, volnější a dýchající, zatímco druhá polovina se potila a snažila se násilně o poetiku řádově většího levelu, než který je masturbující třicetiletý běloch s varlatama schopen unést. Zřejmě jsem měl počkat, až budu mít nějaké melancholické období (většinou se dostavuje ve čtyři ráno kdy jsem na hovna a nejde internet), takhle mi to jen připomnělo éterické mžitky, které jsem měl před očima s knihami Myškové a Dodové (to není negativum).
Dost ale negativního tónu, teď nějaké plusy: Spoušť rozhodně stojí za to přečíst už právě kvůli tomu jazyku balancujícímu na propasti mezi batikovaným snem a břitkou realitou. Některé pasáže byly doslova omračující: tuhle kompozicí, onde přímostí. Vybíralová taky krásně vlévá krev do žil české povídkové tvorbě svoji hravostí, viz povídka vyprávěná z dvou úhlů či povídka s vysvětlivkami. A v neposlední řadě je to taky kvůli tomu, že dobrá polovina povídek má kromě silného melancholického a subjektivního rozměru taky velmi štiplavou pointu.