Monografická publikace se věnuje jedné z
nejvýraznějších umělkyň působících na české scéně ve 20. a 30.
letech minulého století. Ačkoli se mnohovrstevnaté dílo Milady
Marešové výrazně vymykalo většině umělecké produkce vznikající v
době první československé republiky a spolu s několika dalšími...
číst celé
Monografická publikace se věnuje jedné z
nejvýraznějších umělkyň působících na české scéně ve 20. a 30.
letech minulého století. Ačkoli se mnohovrstevnaté dílo Milady
Marešové výrazně vymykalo většině umělecké produkce vznikající v
době první československé republiky a spolu s několika dalšími
meziválečnými umělkyněmi vytváří pozoruhodnou protiváhu k dobové
avantgardní produkci, tuzemská kunsthistorie na tuto autorku téměř
zapomněla. Pro nové, genderově orientované dějiny umění je dílo
Milady Marešové zajímavé nejen proto, že se autorka věnovala
„ženské otázce“ – v jejích obrazech žen (matek, dcer, nevěst,
osamělých dívek, žebraček aj.) se od konce 20. let originálním
způsobem zrcadlily dobové sociální problémy. V katalogu, který
vychází k souborné výstavě Marešové v Moravské galerii v Brně a
který mapuje dosud nezdokumentovanou tvorbu zahrnující převážně
malbu, kresbu a ilustrace, dbá kurátorka výstavy Martina Pachmanová
na zařazení autorčina díla do kontextu meziválečného českého a
světového modernismu i dobového ženského uměleckého hnutí
vůbec.
schovat popis
Recenze