Publikace k první velké retrospektivní výstavě
malíře a kreslíře Radoslava Kutry.
Autor patřil v šedesátých letech minulého století k významným
postavám olomoucké kultury. Po jeho odchodu do švýcarského exilu v
roce 1968 však jeho bohatá tvorba pro širokou veřejnost pomalu
upadala do zapomnění....
číst celé
Publikace k první velké retrospektivní výstavě
malíře a kreslíře Radoslava Kutry.
Autor patřil v šedesátých letech minulého století k významným
postavám olomoucké kultury. Po jeho odchodu do švýcarského exilu v
roce 1968 však jeho bohatá tvorba pro širokou veřejnost pomalu
upadala do zapomnění. Poprvé ji českému publiku po letech
vynuceného mlčení připomněl v roce 1991 v někdejším Kabinetu
grafiky Pavel Zatloukal. Od té doby se však Kutrova tvorba
rozrostla o další pozoruhodné polohy. Nehledě k tomu, že se v
Olomouci díky pomoci autora a rodiny podařilo poměrně nedávno
objevit významný konvolut jeho prací na papíře z období 40.–60.
let, které podstatně přispěly k poznání malířova tvůrčího vývoje.
Radoslav Kutra, žák Vlastimila Rady, se v úhrnu svého
dosavadního díla podílel na řešení aktuálních problémů, kterými se
zabývali či zabývají umělci na východ i na západ od našich hranic,
nejméně třikrát. Poprvé to bylo v první polovině 60. let, kdy malíř
coby bytostný figuralista reagoval po svém (tedy kvazifigurativně)
na vlnu materiálové abstrakce v cyklech Sprituálů, Monologů a
Materializací (1963–1965). Podruhé téměř souběžně cyklem Klíče
(1963–196), kdy vědomě a filozoficky originálně navázal na odkaz
Mondrianův. Za třetí závažný příspěvek lze pak považovat malířovu
tvorbu z posledních let, kdy jeho plátna poprvé po více jak
pětašedesáti letech různých experimentů, zjevných vrcholů, ale i
nezdarů, doslova vybuchují jako petardy a přitahují diváka svou
plodivou energií.
Publikace k první velké retrospektivní výstavě
malíře a kreslíře Radoslava Kutry.
Autor patřil v šedesátých letech minulého století k významným
postavám olomoucké kultury. Po jeho odchodu do švýcarského exilu v
roce 1968 však jeho bohatá tvorba pro širokou veřejnost pomalu
upadala do zapomnění. Poprvé ji českému publiku po letech
vynuceného mlčení připomněl v roce 1991 v někdejším Kabinetu
grafiky Pavel Zatloukal. Od té doby se však Kutrova tvorba
rozrostla o další pozoruhodné polohy. Nehledě k tomu, že se v
Olomouci díky pomoci autora a rodiny podařilo poměrně nedávno
objevit významný konvolut jeho prací na papíře z období 40.–60.
let, které podstatně přispěly k poznání malířova tvůrčího vývoje.
Radoslav Kutra, žák Vlastimila Rady, se v úhrnu svého
dosavadního díla podílel na řešení aktuálních problémů, kterými se
zabývali či zabývají umělci na východ i na západ od našich hranic,
nejméně třikrát. Poprvé to bylo v první polovině 60. let, kdy malíř
coby bytostný figuralista reagoval po svém (tedy kvazifigurativně)
na vlnu materiálové abstrakce v cyklech Sprituálů, Monologů a
Materializací (1963–1965). Podruhé téměř souběžně cyklem Klíče
(1963–196), kdy vědomě a filozoficky originálně navázal na odkaz
Mondrianův. Za třetí závažný příspěvek lze pak považovat malířovu
tvorbu z posledních let, kdy jeho plátna poprvé po více jak
pětašedesáti letech různých experimentů, zjevných vrcholů, ale i
nezdarů, doslova vybuchují jako petardy a přitahují diváka svou
plodivou energií.
Publikace k první velké retrospektivní výstavě
malíře a kreslíře Radoslava Kutry.
Autor patřil v šedesátých letech minulého století k významným
postavám olomoucké kultury. Po jeho odchodu do švýcarského exilu v
roce 1968 však jeho bohatá tvorba pro širokou veřejnost pomalu
upadala do zapomnění. Poprvé ji českému publiku po letech
vynuceného mlčení připomněl v roce 1991 v někdejším Kabinetu
grafiky Pavel Zatloukal. Od té doby se však Kutrova tvorba
rozrostla o další pozoruhodné polohy. Nehledě k tomu, že se v
Olomouci díky pomoci autora a rodiny podařilo poměrně nedávno
objevit významný konvolut jeho prací na papíře z období 40.–60.
let, které podstatně přispěly k poznání malířova tvůrčího vývoje.
Radoslav Kutra, žák Vlastimila Rady, se v úhrnu svého
dosavadního díla podílel na řešení aktuálních problémů, kterými se
zabývali či zabývají umělci na východ i na západ od našich hranic,
nejméně třikrát. Poprvé to bylo v první polovině 60. let, kdy malíř
coby bytostný figuralista reagoval po svém (tedy kvazifigurativně)
na vlnu materiálové abstrakce v cyklech Sprituálů, Monologů a
Materializací (1963–1965). Podruhé téměř souběžně cyklem Klíče
(1963–196), kdy vědomě a filozoficky originálně navázal na odkaz
Mondrianův. Za třetí závažný příspěvek lze pak považovat malířovu
tvorbu z posledních let, kdy jeho plátna poprvé po více jak
pětašedesáti letech různých experimentů, zjevných vrcholů, ale i
nezdarů, doslova vybuchují jako petardy a přitahují diváka svou
plodivou energií.
schovat popis
Recenze